Yoast SEO plugin voor WordPress, hoe werkt deze?

Yoast SEO is een bekende plugin voor ondernemers die het CMS WordPress gebruiken. Ken je deze nog niet? Dan kun je er beter vandaag dan morgen mee beginnen! Iedere onderneming die zich bezighoudt met de vindbaarheid in Google (SEO) heeft baat bij de Yoast SEO plugin. Maar, hoe werkt de Yoast SEO plugin en wat zijn hier de voordelen van? Hieronder leg ik het stapsgewijs uit.

Wat is de Yoast SEO plugin?

De Yoast SEO plugin biedt ondersteuning om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. Daarbij is het ten eerste goed om te weten dat deze plugin niet al het werk voor jou doet. Helaas. Je zult zelf uit moeten vinden welke zoekwoorden jij wilt gebruiken en waar je deze gaat plaatsen op de pagina. Vervolgens beoordeelt Yoast SEO verschillende factoren op jouw website. Dankzij deze tool weet jij welke zaken meer aandacht nodig hebben of welke al voldoende geoptimaliseerd zijn.

Waar kijkt de Yoast SEO plugin op WordPress naar?

De plugin focust zich op de on page SEO. Dit houdt de content in die aanwezig is op jouw pagina. De hoeveelheid links naar jouw website en andere zaken horen hier dus niet bij. Enkel de content is voor Yoast SEO van belang. Deze content is onder te verdelen in:

  • De paginatitel
  • De titel van de pagina / het artikel
  • De meta description
  • De URL van de pagina
  • De tekst op de pagina

Naast deze SEO zaken let de plugin ook op de leesbaarheid van jouw tekst. Gebruik je wel voldoende signaalwoorden? Heb je opeenvolgende zinnen die beginnen met hetzelfde woord? Hoe eenvoudig is jouw tekst te lezen? Zijn jouw zinnen en paragrafen niet te lang? De plugin houdt namelijk van duidelijke zinnen. Maak het niet te complex door 3 komma’s en verschillende voegwoorden per zin te gebruiken.

Yoast SEO plugin

De leesbaarheid is natuurlijk belangrijk als er eenmaal lezers op jouw website zijn. Maar, deze lezers moet je natuurlijk nog wel weten te trekken. Zonder lezers maakt de leesbaarheid ook niets uit. De voornaamste ondersteuning die Yoast SEO biedt is dan ook de online vindbaarheid. Enkele voorbeelden waar de plugin op let:

  • Zoekwoord dichtheid. Gebruik voldoende zoekwoorden, maar zeker niet té veel;
  • Lengte. Zorg dat jouw tekst niet te kort is;
  • Komt het zoekwoord terug in de introductie, kopjes, meta description en slug?
  • Interne en uitgaande links;
  • Alt teksten bij jouw afbeeldingen;
  • Gebruik je het zoekwoord al bij andere pagina’s?

Wat betekenen de rode, oranje of groene bolletjes?

Veel mensen zullen de gekleurde bolletjes erg confronterend vinden. Bovenaan de pagina zie jij als beheerder een rood bolletje, oranje bolletje of groen bolletje. Zoals jouw instinct waarschijnlijk al aan zal geven staat de kleur rood voor fout en de kleur groen voor goed. Maar wat betekenen deze nou precies?

Het bolletje kleurt rood wanneer jouw pagina niet goed geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Er is dus nog veel werk aan de winkel. Is het bolletje oranje? Dan ben je enigszins goed op weg, maar heeft jouw pagina nog verbetering nodig. Het bolletje kleurt (ein-de-lijk) groen als de meeste factoren op jouw pagina geoptimaliseerd zijn. Onderaan de pagina tref je het Yoast SEO blok aan. Hier staat omschreven wat er goed gaat, wat aan verbetering toe is en wat er fout gaat. Opbouwende kritiek dus!

Stap voor stap werken met de Yoast SEO plugin

  1. Op welk zoekwoord wil je gevonden worden? Bepaal eerst welk zoekwoord belangrijk is voor jouw content. Veel gezochte woorden kun je eenvoudig achterhalen met Google Trends of andere systemen.
  2. Vul dit zoekwoord in. Jouw gekozen zoekwoord kun je invullen bij ‘Focus keyphrase’. Dit is het eerste vakje wat je tegenkomt in het Yoast SEO blok.
  3. Vul de SEO titel en meta description in. Na het invullen van het zoekwoord krijg je een voorbeeld te zien van jouw pagina in Google. Klik hieronder op ‘snippet bewerken‘. De kans is groot dat er bij de SEO-titel staat: Titel Pagina Scheidingsteken Site-titel. Wanneer je dit niet verandert, zal jouw SEO titel in deze volgorde op Google verschijnen. Heb je liever een andere titel? Haal de variabelen dan weg en kies een sterke titel. Vervolgens kun je de meta description invoeren. Gebruik hierbij ook jouw zoekwoord. Yoast SEO geeft met een oranje of groene balk aan wanneer jouw omschrijving te kort is of lang genoeg.
  4. Check de SEO analyse. Eindelijk is het moment daar. Het ongezouten oordeel van Yoast SEO. Ben jij geslaagd of moet je nog een keer op? De smiley bovenaan het analyse blok geeft dit eigenlijk al aan. Heb jij een groen lach poppetje? Dan heb jij (bijna) alle factoren van jouw content geoptimaliseerd. Is deze nog oranje? Zorg er dan voor dat je de laatste verbeterpunten aanpast. Deze kun je vinden door het SEO-analyse blok uit te vouwen. Succes!

Krijg jij stress van de rode en oranje bolletjes bij het gebruik van de Yoast SEO plugin? Dat is heel begrijpelijk. Het bereiken van een groen bolletje lukt niet altijd even snel. Laat de stress over jouw goede vindbaarheid in de zoekmachines eenvoudig uitbesteden. SEO to show helpt jou graag verder! Profiteer bijvoorbeeld van een voordelig SEO pakket of geef jouw website een flinke SEO boost.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *