Tarieven SEO tekstschrijver


Tarieven SEO tekstschrijver

Een veelgestelde vraag: Wat zijn de tarieven van een SEO tekstschrijver? Veel tekstschrijvers berekenen hun tarief op eigen wijze. Zo kiezen sommige tekstschrijvers voor betaling per woord, anderen voor een vooraf vastgestelde projectprijs en een enkeling voor een uurtarief. Natuurlijk heeft iedere wijze zijn voordelen en nadelen. Wil jij als opdrachtgever vooraf duidelijkheid? Dan is een betaling per uur bijvoorbeeld geen goede optie.

Welke tarieven hanteert SEO to show?

Bij SEO to show wordt er gerekend met een vaste prijs per pakket of project. Vooraf stellen we samen de projectprijs vast, zodat jij achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Dat is wel zo netjes. De projectprijs komt tot stand door meerdere factoren.

✓ Weet jij al waar de tekst over moet gaan?
✓ Hoeveel onderzoek is er nodig naar het onderwerp?
✓ Hoeveel informatie geef jij als opdrachtgever mee?
✓ Op welk zoekwoord wil jij gevonden worden?
✓ Wil jij interne links in jouw pagina’s/artikelen?

Voordelen projectprijs

Een projectprijs komt tot stand na een eerste gesprek. Zo is voor beide partijen duidelijk wat er verwacht wordt en welk doel er voor ogen is. Het onderwerp wordt besproken en SEO to show stelt vervolgens een projectprijs vast. Het werken met een projectprijs kent meerdere voordelen.

✓ Vooraf voldoende duidelijkheid
✓ Wel of niet akkoord gaan op basis van de prijs
✓ Geen verrassingen achteraf als het aantal uren oploopt

Eenvoudig

Deskundig

Betaalbaar

Nadelen uurtarief

In veel branches wordt er gewerkt met een uurtarief. Hoe zit dit bij tekstbureaus? Is dit hierbij wel zo voordelig? De tarieven van SEO tekstschrijvers variëren tussen de €30 en €125 per uur. Jij kunt natuurlijk een goedkoop tekstbureau vinden, maar hoeveel uur zijn zij vervolgens bezig met het schrijven van teksten? De een barst van de creativiteit en heeft binnen 1 tot 2 uur een fantastisch blogbericht geschreven, terwijl een ander hier misschien wel een halve dag over doet.

Bedenk dus goed of een uurtarief wel bij jou past. Vooraf krijg je natuurlijk een inschatting van de uren, maar dit kan achteraf tegenvallen. De kans dat er minder uren in een project zitten dan dat vooraf is berekend is klein. Een goed zoekwoord onderzoek vooraf, verdieping in het onderwerp en controle naderhand horen hier ook allemaal bij.

Nadelen prijs per woord

Tekstschrijvers zeggen vaak dat een vergoeding per woord een belediging is voor het vak. Je betaalt voor de letters die op papier komen, maar niet voor deskundigheid of creativiteit. Daarbij is Rome ook niet in een dag gebouwd.

Tekstbureaus die met een prijs per woord werken hebben vaak veel werknemers in dienst die ‘machinewerk‘ verrichten. Op deze manier kunnen zij de prijzen laag houden. Ze vragen tussen de 1 en 3 cent per woord en schrijven teksten aan de lopende band. Maar, hoe goed scoort deze tekst in de Google ranking? En is deze tekst wel uniek en creatief genoeg? Kies jij voor expertise en creativiteit – wat soms iets meer tijd nodig heeft – of ga jij voor goedkoop en snel?

Tarief op maat ontvangen?